5 powodów, dla których życie telemarketera jest ciężkie

Telemarketer to zawód, który w dużym stopniu obrósł w stereotypy. Z punktu widzenia statystycznego Kowalskiego, telemarketer to postać namolna, natrętna, dzwoniąca zawsze w nieodpowiednim momencie, nieznosząca sprzeciwu. Klient, który choć raz trafił na stereotypowego telemarketera, utrwalił w podświadomości, że z telemarketerem nie warto rozmawiać, a rozmowę należy uciąć zdecydowanie i niezwłocznie. Jest to jeden z powodów, dla których życie pracownika call center jest tak trudne.

Kompetentny pracownik, który ma do zaoferowania korzystne dla klienta rozwiązanie i jest w stanie mu pomóc, w pierwszej kolejności zmuszony jest spłacić winy swoich poprzedników, zatrzeć złe wrażenie, zachęcić klienta do rozmowy i odbudować utracone już przez niego w poprzednich kontaktach z telemarketerami zaufanie. Nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza gdy klient usłyszawszy z kim ma przyjemność, błyskawicznie rzuca słuchawką. Telemarketer musi być oazą spokoju, nie może tracić cierpliwości. Nawet jeżeli klient go obraża, nawet gdy akurat ma najgorszy dzień w życiu.

Skuteczny telemarketer to osoba, która potrafi nie tylko mówić, ale również słuchać. Każdemu zdarzają się dni, gdy nie można się na niczym skoncentrować, każdemu zdarza się błądzić myślami. Osoba wykonująca ten rodzaj pracy na takie dni nie może sobie pozwolić. Telemarketer to w większości przypadków również sprzedawca. Dzwoni do klienta w celu zaoferowania konkretnych produktów i usług. Nie ma szansy na to, aby swój przekaz wzmocnić za pomocą komunikacji niewerbalnej, nie może wspomóc się gestykulacją czy zachęcającym uśmiechem.

Jak przekonać potencjalnego klienta

Jedynym narzędziem, który może stosować jest siła argumentu. Osoba mająca bezpośredni kontakt ze swoim klientem może wzbudzić zaufanie profesjonalnym wyglądem, przekonującą mową ciała. Telemarketer nie ma takiej możliwości. Telemarketer napotyka w swojej pracy na różnych ludzi. Jedni, choć nie są zainteresowani tematem rozmowy, okazują szacunek dla jego pracy i traktują z powagą, a inni wykorzystują sytuację, aby czynić niewybredne żarty i prowokować telemarketera.

Sam tryb pracy telemarketera sprawia, że jest to praca wymagająca. Telemarketer spędza całe godziny wpatrzony w ekran swojego komputera, z słuchawkami na uszach. Jego praca polega na nieustannej rozmowie i niejednokrotnie rozliczany jest ze swoich obowiązków w oparciu o czas, który spędził na aktywnej rozmowie z klientami. Chociaż praca w call center wbrew pozorom nie należy do lekkich, to warto się w niej sprawdzić.

Dlaczego? Praca ta uczy cierpliwości, rozwija umiejętności komunikacyjne, sprzedażowe, interpersonalne. Stanowi świetne przygotowanie do pracy w korporacjach, na stanowiskach sprzedażowych. Praca w telemarketingu przyciąga szczególnie studentów, osoby poszukujące dodatkowego źródła dochodu oraz te, które dopiero wkraczają na rynek pracy. Daje możliwość rozwoju i zdobycie cennego doświadczenia zawodowego. Wymaga olbrzymich pokładów samozaparcia i cierpliwości, ale jest to wysiłek, który niewątpliwie zaprocentuje w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *